Care este formula bugetului de marketing si publicitate pentru un magazin online

formula bugetului de marketing

Vreau sa stii din start ca nu exista o formula magica pentru stabilirea bugetului de marketing si publicitate pentru toate magazinele online.

Fiecare antreprenor sau marketer trebuie sa-si faca singur calculele (si formulele proprii) pentru a stabili care este investitia potrivita pentru afacerea lui, in functie de strategiile si obiectivele de business.

Sunt curios: cand ai fost ultima oara la medic si l-ai intrebat cat trebuie sa platesti pe medicamente, dar fara sa-ti faci analize inainte si fara sa stabilesti care iti este boala si cat de grava este? Exista o formula pentru stabilirea bugetului de medicamente in acest caz?

Pentru a demonstra faptul ca nu poti avea o formula universala de calculare a bugetului de marketing pentru un magazin online, am sa-ti dau exemplu o strategie de marketing care, in functie de contextul de aplicare, va presupune variante diferite de calcul de buget.

Strategia penetrarii pietei: atunci cand un magazin online intra pe o piata existenta, competitiva.

In acest caz putem sa avem urmatoarele abordari:

  1. Magazine internationale (cu investitori in spate), care vor tinti pentru pozitia de lider pe o piata noua pe care intra (exemplu: eMAG in Bulgaria);
  2. Magazine pornite de la 0, fondate pe banii antreprenorului sau pe un credit bancar, care tintesc o piată de nisa;
  3. Magazine existente care intra pe o alta piata decat cea pe care erau deja (exemplu: trecerea de la un magazin online de carți la unul care vinde si produse IT), avand investitii din rulajul curent, care tintesc pozitia de challenger;

Care este formula bugetului de marketing pentru variantele A, B, C? Evident ca in fiecare situatie se va stabili bugetul in mod diferit.

Cativa factori pe care ii poti lua in considerare cand stabilesti bugetul de marketing:

  1. Obiectivele (exemplu: atingerea unei notorietati spontane de x%, numar de clienti noi, numar de abonati noi, cresterea valorii per comanda medie, profitabilitate, ROI in functie de anumite canale de comunicare, cresterea traficului in magazin din anumite surse de trafic etc.)
  2. Cheltuielile afacerii (cu achizitia produselor, administrarea afacerii etc.)
  3. Veniturile actuale
  4. Cashflow-ul afacerii
  5. Fonduri disponibile (rambursabile sau nerambursabile)
  6. Investitii primite/disponibile
  7. Investitiile in marketing facute de concurenti
  8. Puterea de cumparare a clientilor
  9. Marimea bazei de clienti existenti
  10. Marimea echipei de marketing si forta de comunicare a acesteia etc.

Poti observa ca sunt multi factori de luat in considerare atunci cand faci bugetul de marketing. Daca toate magazinele online ar urma o formula universala de stabilire a bugetului de publicitate, atunci am putea previziona actiunile concurentilor si ale pietei, ceea ce ar duce la disparitia competitivitatii. Pana la urma, bugetul de marketing este esenta planurilor de marketing ale oricarui business existent intr-o piata concurentiala. Daca imi arati cum ti-ai stabilit bugetul de marketing, am sa-ti inteleg strategiile si planurile companiei.

In final, iti doresc sa-ti gandesti atent bugetul de marketing si sa tii cont ca marketingul nu se ocupa doar de partea de comunicare/publicitate.

Calin Biris este Senior Partner in cadrul agentiei de marketing Loopaa Marcom si fondatorul Online Mastery, platforma de curs despre Marketing Online de la A la Z. Calin a sustinut peste 100 de prezentari si workshop-uri pregatind pe Marketing Online mii de antreprenori si specialisti. In trecut a fost director de marketing la doua dintre cele mai cunoscute branduri din online-ul Romanesc: Trilulilu si Zonga. De asemenea, a condus timp de 4 ani asociatia de tineri profesionisti in marcom IAA YP Cluj. In 2015 a fost premiat de revista Forbes ca fiind unul dintre cei mai remarcabili 30 de tineri sub 30 de ani din Romania.

Leave a Reply