Cele mai importante noutati de marketing online din 2017 care iti influenteaza afacerea acum

noutati de marketing online

Bruce Lee Quote

Pentru a avea succes in marketing online este important sa urmam sfatul lui Bruce Lee: sa fim adaptabili ca apa. Indiferent cum se schimba comportamentul consumatorilor sau al platformelor online, noi trebuie sa ne adaptam tacticile si strategiile pentru a ramane relevanti in piata.

In continuare, vom prezenta principalele noutati din 2017 din marketing online pentru a te ajuta sa planifici actiunile de comunicare ale companiei pe care o reprezinti astfel incat sa fiti relevanti si in trend.

Noutatile Facebook

Cel mai mare motor al schimbarii in marketing online este Facebook. Platforma numarul unu de socializare in Romania s-a transformat treptat intr-un canal video si de chat cu prietenii. Cateva imbunatatiri notabile pe care le-au facut:

  • au inceput sa ofere si mai multa importanta clipurilor video in algoritmul lor de afisare a postarilor in newsfeedul utilizatorilor;
  • au imbunatatit modul de redare a clipurilor video atat pe mobil, cat si pe desktop;
  • au introduse transmisiunile LIVE de pe desktop sau laptop si posibilitatea de a face un LIVE impreuna cu o alta persoana in acelasi timp.

O prima concluzie este ca daca vrei sa ai postari organice vizibile (cu reach mai mare in randul fanilor paginilor pe care le administrezi) este important sa comunici cat mai mult prin continut video urcat direct in Facebook. De asemenea, transmisiunile LIVE sunt noul canal de real-time marketing.

Trei sfaturi utile:

  1. Daca nu ai piese audio de fundal pentru clipurile tale video, pe Facebook Sound Collection gasesti 999 de melodii oferite gratuit de catre Facebook pe care le poti folosi.
  2. Peste 80% dintre utilizatorii Facebook urmaresc clipurile video fara sunet. Daca vrei sa ai reactii si vizualizari multe, foloseste subtitrari si descrieri cat mai puternice pentru clipurile pe care le postezi.
  3. Organizeaza LIVE-uri de tipul Q&A in cadrul carora sa raspundeti intrebarilor venite de la fani pe anumite teme relevante afacerii voastre.

Poate una dintre cele mai puternice aplicatii de business pe care a introdus-o Facebook in ultima perioada este posibilitatea de a avea un chatbot. Acest lucru inseamna ca poti avea un program automat in Facebook Messenger pentru pagina afacerii tale care sa raspunda la mesajele clientilor. Cu ajutorul acestuia mai poti sa trimiti ulterior mesaje programate, la fel cum o faci prin newslettere, catre persoanele care au interactionat cu voi in Facebook Messenger. Avantajul acestor mesaje in chat este ca au o rata de vizualizare de peste 80%, pe cand rata medie de deschidere a newsletterelor este de 20-30%.

In curand vom introduce in Online Mastery un tutorial despre cum iti poti crea un chatbot pentru afacerea ta. Daca doresti, mai poti instala pe site-ul vostru un modul de Facebook Chat (necesita minime cunostinte de HTML). Citeste instructiunile aici.

Mai este important de mentionat ca, pe parcursul anului 2017, Facebook a introdus Messenger Day – acele stories pe care le poti posta pe profilul personal si care dispar in 24 de ore. Acestea nu sunt inca disponibile pentru pagini, dar sunt o modalitate noua de comunicare in timp real a angajatilor sau a specialistilor companiei.

Alte lucruri de care sa tii cont privind miscarile Facebook:

  • Au testat in unele tari un newsfeed separat doar pentru postarile paginilor, acestea fiind scoase din newsfeedul principal al fanilor. Din pacate acest lucru a scazut drastic reach-ul postarilor paginilor. Deocamdata a fost doar un test.
  • Intr-un articol oficial, Facebook a mentionat ca exista sanse ca pe viitor sa fie vizibile pe paginile de business toate reclamele realizate de catre acestea. Acum testeaza functionalitatea in Canada si SUA. Practic vom putea vedea ce reclame fac concurentii pe Facebook, iar ei, la randul lor, vor putea vedea reclamele noastre. Consecinta imediata va fi ca va creste competitia si costul per click, iar Facebook va face mai multi bani din reclame.
  • Persoanele din UK si Franta acum pot sa-si transfere bani prin Facebook Messenger.
  • Facebook a inceput sa ofere optiuni de monetizare pentru creatorii de continut original.
  • Au lansat sectiunea de Marketplace. Am scris pe blog despre aceasta amenintare pentru OLX.
  • Au introdus noi functionalitati si statistici utile pentru administratorii de grupuri. Acesta este un lucru bine-venit pentru cei care vor sa puna accent mai mare pe comunitatile pe care le construiesc pe Facebook in jurul afacerii lor.
  • In final, Facebook a lansat cel mai accesibil set VR de pe piata: Oculus Rift. Daca aveti capacitatea de a crea clipuri video 360, sau animatii pentru VR si AR, cu siguranta acestea va vor ajuta sa va pozitionati ca inovatori.

Noutatile Instagram

Platforma Instagram a devenit tot mai populara in Romania. Sunt aproximativ 600.000 de utilizatori inscrisi in aplicatie, dintre care peste 50% sunt activi in fiecare luna.

Este important sa tii cont ca pe Instagram au introdus in 2017 posibilitatea de a urmari hashtaguri (le poti da follow), astfel ca in acest fel nu pierzi noile postari care apar sub o anumita categorie care te-ar putea interesa. Mai multe detalii despre cum sa folosesti hashtagurile poti sa citesti in acest articol.

De asemenea, incepand cu 2017 poti face postari cu imagini sau clipuri video multiple, poti face LIVE-uri, poti adauga filtru de tip chestionar (pool) peste stories in care sa adresezi o intrebare cu un raspuns de tip da sau nu sau poti sa faci colectii cu postarile favorite pe care le vezi la cei pe care ii urmaresti.

Recomandarea noastra este ca pe langa postarile zilnice cu hashtaguri pe care le faci pe Instagram, sa incerci mai des sa postezi stories si sa faci LIVE-uri. Vei avea sanse mai mari sa ajungi la toti urmaritorii contului tau.

Noutati YouTube

Pe al doilea cel mai mare motor de cautare din lume sunt vizualizate aproximativ 5 miliarde de clipuri video in fiecare zi. Acesta este un canal de neignorat pentru marketingul online al companiei tale. Este important ca pe YouTube sa postezi continut bine optimizat pentru indexare, util si de divertisment, care se adreseaza potentialilor clienti pe care ii tintesti.

In 2017, YouTube a pus accent pe VR, LIVE-uri si TV. Au lansat un nou format video VR180, au introdus concerte intregi in format VR, au dat acces la si mai multi creatori de continut sa transmita LIVE din aplicatia de mobil (daca ai peste 1.000 de abonati la canal, poti faci si tu acest lucru), au lansat YouTube TV si si-au schimbat logoul.

Tinand cont ca nu sunt asa multe branduri creatoare de continut video, inca va puteti diferentia folosind acest mediu de comunicare. Ia in calcul construirea unei prezente mai puternice pe YouTube si veti putea ajunge sa dominati cautarile video din domeniul vostru.

Noutati Snapchat

Reteaua sociala populara in randul generatiei tinere de liceeni si studenti nu trebuie ignorata de brandurile care vor sa comunice cu consumatorii care sunt mereu conectati.

Daca vreti sa incercati ceva nou, incepand cu 2017 puteti crea animatii pentru Snapchat cu ajutorul Lens Studio. De asemenea, puteti organiza petreceri la birourile voastre pentru cei care folosesc Snapchat si sa-i invitati sa faca snapuri pentru a-si anunta prietenii unde sunt. Cu noua functionalitate Snap Map, veti putea sa va faceti vizibil sediul intr-un mod creativ.

Alte doua functionalitati utile introduse de Snapchat sunt posibilitatea de a cauta stories si afisarea de Context Cards.

Noutati Google AdWords

Una dintre cele mai mari noutati si modificari din 2017 a fost ca AdWords si-a schimbat complet interfata. Principiile de functionare AdWords sunt aceleasi, insa modul de lucru in platforma este diferit. Poti descoperi aici ce aduce nou interfata lansata in 2017.

Alte imbunatatiri AdWords de care sa tii cont sunt:

  • Au introdus extensia promotions cu ajutorul careia poti comunica ofertele speciale de sezon.
  • Au integrat AdWords cu Google Data Studio.
  • Au introdus noi functionalitati pentru reclamele pe care le afisezi in Youtube.
  • Au introdus extensii pentru reclamele de tip call-only. Acest lucru a dus la cresterea ratei de click cu 10% pentru aceste tipuri de reclame.
  • Au adaugat Maximize Conversion ca optiune de licitatie.
  • Au inceput sa ofere mai multe detalii despre indicatorul Quality Score.

Noutati WordPress si SEO

Din motive de securitate, dar si functionalitate a site-ului vostru (daca este pe platforma WordPress), recomandarea noastra este sa va faceti actualizarile la zi. Astfel, pe parcursul anului au fost lansate doua versiuni principale de WordPress care au venit cu multe imbunatatiri: WordPress 4.8„Evans” si WordPress 4.9 „Tipton”.

In ce priveste optimizarea pentru motoarele de cautare, Google pune accent tot mai mare pe crearea de pagini optimizate pentru mobil folosind limbajul AMP (Accelerated Mobile Pages) si pe organizarea informatiilor din pagini folosind date structurate (single rich results).

Noutati MailChimp

Probabil cea mai populara platforma de e-mail marketing a adus multe imbunatatiri in 2017 care iti vor usura munca. Cea mai importanta actualizare este ca de acum poti face campanii automatizate de e-mail marketing si in versiunea gratuita de MailChimp. Acest lucru presupune ca poti automatiza o parte din marketingul companiei tale prin a trimite recomandari personalizate clientilor fara sa mai fie nevoie ca tu sa scrii un e-mail de fiecare data cand acestia interactioneaza cu site-ul vostru.

Tot in 2017 au introdus posibilitatea de a crea landing page-uri (pagini de destinatie) direct din MailChimp, au imbunatatit pop-up-urile sa arate mai bine si sa se activeze si la iesirea utilizatorului de pe website, iar in plus au facut foarte multe integrari cu platforme importante precum Google Analytics, PrestaShop, WooCommerce, Salesforce, Hootsuite, Zoho, Eventbrite etc.

mailchimp popup

In plus, acum poti face reclame de remarketing direct din MailChimp pe platformele Facebook, Instagram si in reteaua Google, prin care sa promovezi diferite mesaje catre abonatii pe care ii aveti in contul vostru.


Asa cum ne-am asteptat, 2017 a fost un an plin de actualizari si imbunatatiri care au setat trendul pentru perioada urmatoare. Adevarul este ca mereu vor aparea lucruri noi in acest domeniu, insa nu trebuie sa-ti fie frica. Fundamentele de marketing nu se schimba, doar instrumentele devin tot mai destepte.

Recomandarea noastra este sa incerci ce apare nou si sa testezi ce functioneaza cel mai bine pentru voi, in contextul vostru. Noi vom actualiza Online Mastery cu aceste imbunatatiri si te asteptam sa te inscrii in platforma noastra de cursuri daca vrei sa faci marketing online ca un profesionist.

Mult succes!

Calin Biris este Senior Partner in cadrul agentiei de marketing Loopaa Marcom si fondatorul Online Mastery, platforma de curs despre Marketing Online de la A la Z. Calin a sustinut peste 100 de prezentari si workshop-uri pregatind pe Marketing Online mii de antreprenori si specialisti.
In trecut a fost director de marketing la doua dintre cele mai cunoscute branduri din online-ul Romanesc: Trilulilu si Zonga. De asemenea, a condus timp de 4 ani asociatia de tineri profesionisti in marcom IAA YP Cluj. In 2015 a fost premiat de revista Forbes ca fiind unul dintre cei mai remarcabili 30 de tineri sub 30 de ani din Romania.

Leave a Reply