GPeC Summit 2018 – LIVE Blogging – idei, cifre, trucuri și sfaturi utile

GPEC Summit 2018

Acest articol este actualizat în timp real din cadrul conferinței de comerț online GPeC Summit 2018. Este a 13-a ediție a conferinței și aduce în premieră două masterclass-uri cu 2 speakeri de talie internațională.

Hashtag-urile oficiale ale evenimentului sunt #GPeC și #GPeCSummit.

Andrei Cânda – Piața de comerț electronic 2018

Metodologie: respondenți peste 18 ani, 1926 respondenți în perioada Aprilie – Mai 2018. S-au analizat comportamentele la nivel internațional și s-a căutat confirmarea la nivel local.

Câteva cifre:

  • 53% din toți internauții au făcut cel puțin o cumpărare online (față de 44 în 2017)
  • 9 magazine online vizitate, de 3-4 ori pe săptămână
  • 38% dintre români au devenit mai nerăbdători (vor să ajungă produsele cât mai repede la ei)
  • 85% dintre cei chestionați au auzit de GDPR

De ce nu cumpără online:

  • 65% nu sunt siguri că produsele corespund realității
  • 28% pot testa și atinge produsele
  • 46% fraudă online

De ce cumpără din magazine fizice:

  • 69% experiența din magazin
  • 54% calitate și varietate mai mare
  • 50% obțin produsele imediat
  • 45% din obișnuință
  • 41% nu plătesc transport

Cum să-i convingem să cumpere online:

  • 65% prețuri mai mici
  • 38% să livreze cât mai repede
  • 33% părerea altor clienți

Cât de repede vor răspuns:

  • 23% vor răspuns în timp real
  • 20% după câteva minute
  • 16% după câteva ore

Motive de achiziție online:

  • 70% economie timp
  • 51% pot cumpăra produse mai ușor
  • 50% varietatea produselor este mai mare
  • 48% este mai ieftin online

Aspecte importante în decizia de cumpărare de la un magazin online:

  1. Prețul produsului
  2. Încrederea
  3. Timpul de livrare

Ce tipuri de magazine nu sunt suficiente online și ce sumă de bani de lasă la o achiziție în aceste tipuri de magazine.

Ce magazine online sa deschizi

De ce ar cumpăra românii dintr-un magazin online?

De ce ar cumpara din online - FMCG

 

Interviu cu Iulian Stanciu – CEO eMAG

Cum este 2018 față de 2017?

Anul acesta este creștere de peste 30% față de anul trecut. Există un proces de digitalizare a instituțiilor publice, care va ajuta să obișnuiască românii cu mediul online. Sunt multe proiecte în zona „piață unică digitală” la nivel european.

  • Tranzacții de 2,8 milioane euro au fost anul trecut în piața de comerț online din România. Estimare: 3,6 milioane euro pentru 2018.
  • Sunt peste 10.000 de comercianți în marketplace-ul eMAG și se estimează 20.000 a final de an. (1.200 n-au avut nici o comandă în ultima lună).
  • Ce nișe cresc: fashion, auto.
  • Provocări: documentare produse, livrarea produselor.

Schimbări în comportamentul de consum?

  • Partea de pușculiță rămâne cea mai importantă.
  • Prezența și experiența pe mobil trebuie să fie foarte simplă: câmpuri precompletate, aplicație, search relevant, modul de structurare a produselor, catalogul produselor să fie cuprinzător, filtrele să fie bine construite, procesul de plată bine integrat și testat, procesul de comandă și livrare să funcționeze fără cusur și sistemul de mesaje să fie bine pus la punct.
  • Transport: viteza cu care se livrează (nevoie majoră de servicii premium în funcție de oră și zi de livrare), respectarea promisiunii de livrare. Se testează livrări în timp de noapte și se dorește livrarea în weekend pentru a nu pierde vânzări.

Expansiunea seller-ilor internaționali – cum reacționează eMAG

  • emag - crestere prin capitalÎn România, după eMAG, cel mai probabil AliExpress sunt pe locul 1 la număr de comenzi.
  • Jucătorii internaționali sunt agresivi privind prețurile, au avantajul taxelor vamale și a TVA-ului, statul Chinez subvenționează transportul, tehnologia pe care o folosesc este foarte bună, deci sunt foarte competitivi.
  • Problema jucătorilor internaționali este localizarea stocurilor.
  • Amazon abia a intrat în Australia, o piață de 10 ori mai mare ca cea din România, deci nu se așteaptă să intre de curând la noi.
  • N-a fost nici o discuție cu Amazon pentru achiziția eMAG. Decizia îi aparține lui Iulian Stanciu dacă va fi cazul.
  • Ce se cumpără cel mai mult de pe eMAG: telefoane, electrocasnice, fashion, home & deco.
  • Peste 500 lei (creștere cu 10% față de anul trecut) – valoarea coșului mediu
  • Top canale de marketing care aduc return (se calculează cost per vânzare): depinde foarte mult de categorie.
  • Cum i-a impactat GDPR pe eMAG: au format o echipă de legal cu câțiva ani în urmă și au fost pregătiți pentru tot ce presupune transparența față de clienți și siguranța datelor. Consințământul l-au cerut în trecut și n-a fost nevoie să-l mai ceară încă o dată.
  • Dezvoltarea eMAG a crescut prin atragerea de capital. Au făcut cel puțin 15 dealuri. Pentru a crește, nu trebuie doar să lucrăm din greu ci și în mod inteligent. eMAG nu ar fi reușit fără atragere de capital și a oamenilor potriviți.

Keynote Peep Laja (CEO CXL)

  • Nu putem testa 100 de idei în același timp, dar nici pe fiecare pe rând.
  • Problema cu backgroundurile video este că ne distrag de la mesajul principal al site-ului și se pierd conversiile.
  • Pentru a fi persuasiv ai nevoie de numai 3 lucruri

persuasive

Sfaturi pentru optimizarea experienței

  • Avem nevoie de un sistem și o structură (framework).
  • Dacă te concentrezi din start pe tactici, nu știi ce faci.
  • Procesul este: identifici problemele pe care le ai, le prioritizezi, generezi soluții.
  • Pentru fiecare pagină stabilește ce vrei ca vizitatorul să facă.
  • Stabilește o ierarhie vizuală.
  • Să nu folosiți „ghost buttons”, iar poza produselor trebuie să domine pagina.
  • Fogg Behavior Model – pentru a crește conversia: trebuie să creștem motivația, iar experiența să fie ușoară.

fogg model

  • A testat 3 pagini de produse pentru a vedea dacă mărimea imaginii de produs influențează rata de conversie. N-a existat o corelare clară.
  •  A testat tipul de descriere al produselor. Pentru căști și hard disk, varianta de text cu bullet points a funcționat mai bine, dar pentru tricouri a câștigat varianta cu paragraf.
  • Pentru un magazin de pantofi a testat doar 3 produse per rând pe pagina de categorie (față de 5 produse), încât să iasi produsele în evidență, și a crescut rata de achiziție cu 25%.
  • Rata de conversie a persoanelor care folosesc căutarea pe site-ului unui magazin online este de 15% față de 3% conform unei analize. Scopul principal al unui website este să ajute vizitatorul să facă ceea ce și-a propus.
  • Ideea de timp limitat de atenție (attention span) este greșită. Mai important este ce oferim vizitatorilor pentru a rămâne atenți.

atentia persoanelor

  • Prima impresie pe un magazin contează în proporție de 94% în funcție de design.
  • Un studiu de la Google arată că complexitatea vizuală mică transmite încredere mai mare.
  • Schimbarea bruscă în culoarea de background oprește vizitatorii să facă scroll.
  • Mereu sortează produsele în categorie în funcție de cele mai achiziționate.
  • Pune maxim 65-80 caractere pe rând pentru parcurgerea rapidă a textelor.
  • Inlocuirea imaginii statice în loc de slider a dus la o creștere de 18% a ratei de conversie pentru un business de talie mondială.
  • Pop-up-urile cu discounturi încă funcționează.

Dorin Boerescu – 2Performant

2Performant lansează ODIN. O singură factură, multipli afiliați.

Funcționalități: posibilitatea de recrutare de noi afiliați în 2Performant cu care să lucrezi. Nu mai ești limitat la afiliații existenți. Pentru afiliații recrutați pe cont propriu, comisioanele sunt mai mici către 2Performant.

Jeff Bullas – content marketing

Speakerul ne spune povestea sa de la șomer la 4-5 milioane de persoane care îi vizitează blogul.

Câteva idei și sfaturi utile de reținut despre content marketing:

  • Inbound marketing is cooler than cold calls because we ca reject clients, not the other way around.
  • I create, I publish… I exist.
  • Marketingul de conținut este ca un maraton.
  • Ia un concept din alte industrii și reinventează.
  • Marketerii trebuie să gândească ca și publicațiile. Construiește conținut și distribuție.
  • Clienților tăi nu le pasă de brandul companiei tale, ci de ce poate face brandul companiei tale pentru ei.
  • Procesul de vânzare nu s-a schimbat, doar mediul și tehnologia prin care are loc acest proces.
  • Singurul lucru constant este schimbarea. Obișnuiește-te cu aceasta.
  • Ești definit de conținut pe care îl publici, dar ești măsurat de către date și impactul pe care îl ai.
  • Experimentează și să nu-ți fie frică să greșești. Done is better than perfect.
  • Marketingul de conținut nu este o cheltuială ci o investiție. Dacă faci conținut de calitate, vei ajunge pe prima pagină din Google.
  • Investește în optimizarea pentru Google (65% din traficul său este organic din Google), construiește-ți baze de abonați la newsletter până când rețelele sociale nu-ți vor cere bani pentru trafic, folosește Twitter, BuzzFeed, FlipBoard.
  • Dacă nu ai timp să faci conținut, atunci curează conținut de la influențatori
  • Titlurile sunt citite de 5 ori mai multe ori ca și conținutul.
  • Pentru comunicare de impact, scrie simplu ca pentru un copil de 9 ani.
  • Pozele în articole pot crește rata de share cu 600%.
  • Scrie conținut „evergreen”, care să fie valabil pe termen lung. Știrile de azi nu mai sunt valabile mâine.
  • Conținutul crește credibilitatea și încrederea înainte ca cineva să facă o comandă.

jeff bullas

  • Studiu de caz REI: scrie conținut de nișă, re-folosește conținut, educă-inspiră-vinde.
  • Folosește video pe Facebook.
  • Pe Linkedin scrie povești și provocări de business.
  • Scrie articole lungi de 6.000 de cuvinte sau mai mari.
  • Conversie: crește-ți lista de abonați și apoi transformă-i în clienți.
  • Hubspot generează 75.000 de lead-uri pe lună doar folosind conținutul.
  • Ratele de deschidere de 86% și rată de click de 55% pentru mesajele din Facebook messenger folosind Chatbots.
  • „Nothing happens until you start”

Cristina Pateșan – Head of Digital Orange România

Cum să creștem engagement-ul clienților:

  • Prin colaborare – exemplu: dezvoltarea aplicației Contul tău – 16.000 dintre clienți au testat varianta beta a aplicației, 2.000 au trimis feedback.
  • Prin vot – exemplu: folosirea funcționalității Pool de la opțiunile de postare pe Facebook.
  • Folosind „globul de cristal” – exemplu: folosirea Hotjar pentru a urmări cum se blochează procesul de utilizare al site-ului de către clienți. Folosirea Omniconvert pentru A/B testing pe pagina de produse.

Andrei Buzgan – Credius

  • Estimare: 7% din vânzările online se fac în rate.
  • Doar 15% din deciziile de achiziție se iau pe bază rațională.
  • 80% dintre cei care ar face cumpărături în rate ar face-o printr-o aplicație online.
  • 3 factori sunt importanți pentru a convinge clientul să cumpere online: protecția datelor, dorința de comunicare cu un reprezentant al magazinului (nu doar cu chatbots), cunoașterea avantajelor pentru achiziția online (a fluxului de achiziție, nu a produsului achiziționat).

Karl Gilis – AG Consult – Why you fail at Digital Marketing

  • Nu cunoști principiile de bază.
  • 80% din priviri de pe desktop se fixează în partea stângă a ecranelor. Userii nu se uită la butoanele / bannerele / widgeturile din partea dreaptă.

screen fixations nielson

  • Background-urile video nu funcționează pentru că distrag atenția. Vezi mai jos ce s-a întâmplat după înlăturarea clipului video de background și adăugarea de mesaje care să convingă vizitatorul să coboare mai jos de pagină.

video background

  • Slide-urile nu funcționează pentru că distrag atenția. În loc de folosire de slide-uri, mai bine folosește două bannere pe lățimea paginii.
  • Nu te bate pe prețuri ci pe comunicare mai bună a produselor pe paginile acestora și optimizarea navigării încât să fie orientată spre nevoile clientului.
  • Majoritatea marketerilor nu știu de ce clienții îi aleg pe ei față de competitorii lor.
  • Înțelege ce-și dorește clientul de la fiecare pagină și adaptează experiența de utilizare în funcție de acest lucru. Întreabă clienții ce nevoi au și adaptează pagina pe informațiile aflate.
  • Nu începe cu produsul sau serviciul tău. Concentrează-ți textele pe beneficiile clientului, nu pe atributele/funcționalitățile produsului sau serviciuli.
  • Adaptează-ți call-to-action-ul în funcție de nevoile clienților. Spre exemplu, pe booking.com În loc de „Book now” este „Choose a room”.
  • Folosește pagini diferite, cu mesaje diferite, în funcție de publicul țintă căruia te adresezi (spre exemplu o pagină pentru începători diferită de cea pentru cunoscători).
  • A website is something people use. Not something they just look at. Este mai important cum este folosit website-ul, decât cum arată.
  • Complimentează clienții. S-ar putea să crească rata de conversie. Exemplu: pe pagina de produs introdu un text de tipul „Ai ales un produs foarte bun”, sau la 5 comenzi pe Booking intri în programul de loialitate „Booking Genius”. Cine nu vrea să fie un „geniu”?
  • Obiectul tău principal #MakeYourCustomersHappy. Tu îți faci vizitatorii site-ului tău fericiți?

Panel curieri comert online GPEC SUMMITPanel: Bogdan Colceriu (Frisbo), Felix Pătrașcu (FAN Courier), Lucian Aldescu (DPD România), Mikolos Szoboszlay (GLS România), Sorin Mihai Nistor (DHL România)

  • FAN Curier au 700 de puncte de ridicare și vor să ajungă la 5.000 de puncte. Există o mare problemă cu forța de muncă.
  • 4 miliarde de lei procesați de FAN Curier prin cont colector în ultimul an.
  • Frisbo a obținut investiție de 500.000 de euro de la Neogen. Serviciul a evoluat de la simplu e-fullfilment la un model scalabil încât să ofere soluție în alte țări, pe modelul shared economy cu alți parteneri din afară (6 colaboratori).
  • 500 de magazine online au semnat cu DHL pentru servicii de curierat internațional.
  • Ce se urmărește pentru îmbunătățirea livrării produselor: plecarea pe timp de noapte, protecția marfei. Privind livrarea în weekend, angajații nu vor să lucreze în weekend, chiar dacă sunt plătiți extra.
  • DPD a lansat regional express cu rambursuri inclusiv pe Polonia. Au și aplicație MY DPD pentru magazine mai mici. Se pregătesc și cu rețea proprie foarte mare de puncte de colectare. Ei oferă și easy return – o mai mare eleganță de returnare a coletelor. Clientul poate să activeze un voucher-AVB pe care să-l folosească dacă vrea să returneze produsul.
  • GLS oferă flex delivery cu posibilitatea schimbării datelor și locului de livrare.
  • Și DHL oferă On Demand Delivery la nivel internațional cu posibilitatea schimbării datelor de livrare.
  • Recomandări pentru magazinele care vor să se lanseze internațional: să se ofere clientului toate modelele de livrare, să se ofere opțiunea de returnare, clienții își măresc coșul de cumpărături dacă tarifele de livrare sunt mai bune.
  • Pentru livrare garantată, FAN Curier oferă serviciul RED CODE prin care dacă produsul nu ajunge până la ora 22 a doua zi, se oferă transportul gratuit (mai puțin pentru Cluj, unde sunt probleme). Similar GSL are un serviciu premium prin care oferă banii înapoi la comerciant dacă nu ajunge comanda la timp.
  • FAN Curier se gândesc să facă o statuie a curierului la sediul lor.

Jim Sterne – Artificial Intelligence for Marketing

  • Artificial Intelligence is: Natural Language Processing (aplicabilitate: asistenți personali pentru programarea ședințelor), Computer vision (aplicabilitate: analiză de marketing când apare logo-ul și care este sentimentul postării, sau afișare produse în realitate augmentativă, recunoașterea feței la deschiderea telefonului, recomandări de produse în funcție de forma feței sau mașina pe care o ai), Robots, Machine Learning.
  • Tipuri de machine learning: supervised (știi răspunsul), unsupervised (nu știi răspunsul și lași mașina să facă corelații), reinforcement (mașina trage concluzii și recompensezi pe cele bune).
  • Inteligența artificială are nevoie de: obiectiv urmărit, condiții (if) în funcție de care să ia decizii pentru atingrea obiectivului, analiza rezultatelor în funcție de testări.
  • Cum funcționează: Decision trees / Random ForestSupport vector machine, Neural Nets / Deep learning.
  • Demo Easy Button

  • Obiective de comerț online pentru care poate ajuta Machine Learning: creșterea notorietății, îmbunătățește recenziile primite, influențarea influențatorilor, creșterea interacțiunilor, creșterea vânzărilor, obținere de recomandări. Sau obiective de marketing pentru care poate ajuta: creșterea veniturilor, scăderea costurilor, creșterea satisfacției clienților, dezvoltarea de noi capabilități.
  • Pașii pentru introducerea inteligenței emoționale în compania ta: identifică obiectivele, cunoaște-ți datele, începe cu sarcini repetitive, decide dacă să cumperi tehnologia sau să construiești tu ce ai nevoie, determină data care este utilă.

Panel: Anabela Luca, Doina Vîlceanu, Ionuț Munteanu, Liviu Taloi, Mihai Vînătoru, Monica Jitariuc

Sfaturi pentru Adwords din partea Anabelei Luca

  • Îmbunătățește textele pentru AdWords: ad customizer, countdown ads, headline 1 – este cel mai relevant, headline 2 – trebuie să aibă call-to-action, description line – nu este vizibil, extensiile sunt importante.
  • Automatizare: verificarea link-uri, anomalia contului, conflicte cu cuvinte negative, managementul licitațiilor.
  • Decide ce tip de atribuire funcționează cel mai bine.

Sfaturi de Growth Hacking din partea Doinei Vîlceanu

  • Noii pași de vânzare: ajută – loializează – transformă clienții în ambasadori de brand.
  • Ajută: LIVE Chat, confirmarea comenzii, up sell, cros sell, ambalare, livrare, setarea așteptărilor.
  • Loializează: newsletter, vouchere în colet, cupoane pentru prieteni.
  • Ambasadori: calculează net promoter score, folosiți testimoniale, elemente virale, sisteme de bonusare pentru recomandare.
  • Identifică publicuri țintă diferite (cohorte), scalați, optimizați.

Sfaturi din partea lui Ionuț Munteanu despre Facebook ads

  • Setează-ți bucătăria: Facebook pixel, moneda contului, modul de facturare etc.
  • Creează lookalike audience.
  • Pornește cu licitație automată și doar apoi să treci la licitare manuală în etapa de optimizare.
  • Folosiți dynamic retargeting.

Sfaturi din partea lui Liviu Taloi despre personalizare

  • SoLoMo – social, local, mobile.
  • Traficul mobil a ajuns la 72%, iar acesta aduce 65% din venituri.
  • Nu mai este nici o linie între online și offline.
  • Hiper specializarea marketingului – sunt aproximativ 7.000 de tooluri de marketing, este important ce folosești și cu ce echipă.

Sfaturi legate de SEO din partea lui Mihai Vînătoru

  • Introduceți business-ul pe Google Maps (Google My Business) pentru că a crescut volumul de trafic din căutări localizate.
  • Voice search – crește numărul de căutări cu expresii de peste 3 cuvinte (folosiți long tail keywords).
  • Optimizați pentru mobile first

Sfaturi legate de Social Media din partea Monicăi Jitariuc

  • Adaptați-vă la agenda publică, dincolo de agenda proprie (spre exemplu comunică pe hashtaguri publice la modă).
  • Angrenați pe angajați, parteneri și alți nebuni în Social Media. Oferiți-le o agendă cu ce faceți și la ce ar putea să dea share.
  • „Doing good is good for business” Richard Branson – introduceți în planul vostru să faceți ceva de bine, pentru că vă va ajuta pentru iubirea de brand.

Iar cu acest citat inspirațional s-a încheiat prima zi de GPeC Summit 2018. Dacă ai completări, idei sau feedback, te rog să lași un comentariu sau să recomanzi articolul mai departe.

Ziua a 2-a GPeC Summit 2018

Gabriel Ghiță – VP Business Development, MasterCard CEE

  • Știai că Michael Aldrich este inventatorul comerțului online?
  • Film recomandat despre comerțul online la începuturile sale: Middle Man.
  • Anul acesta s-a introdus în februarie noua lege PSD2 – Strong Customer Authentication, iar din septembrie va intra in aplicare.
  • Mastercard introduce card-on-file pentru păstrarea datelor de card și tranzacții mai ușoare.

Florin Filote – eMAG Marketplace

  • Site-urile de comerț online devin platforme de conținut, mai apoi de vânzări. Consumatorii online au ajuns să caute produse întâi în magazinele online (47%) și doar mai apoi pe motoarele de căutare (41%).

cati cauta intai in magazine online si apoi in Google

  • Cum arată piața de cumpărători online în România

cati romani cumpara de pe internet

Statistici Marketplace:

  • 1.000 de vânzători în marketplace cu vânzări peste 100.000 lei pe an;
  • peste 10.000 de vânzători în total;
  • media timpului pe site este de 10 minute;
  • peste 1.800 de categorii;
  • peste 3.000.000 de produse;
  • peste 47.000 de branduri.

Sfaturi și trucuri în marketplace:

  • Pozele sunt elementul principal care spun povestea produsului. Folosește 5 poze (cu 12% conversie mai mare și 40% vânzări mai bune).
  • Titluri și descriere: cât mai amănunțite, cu poze și video. 78% dintre clienți sunt influențați în decizia de cumpărare de descriere.
  • Gamă de produse – să fie cât mai mare.
  • Preț care se termină în 9 convertește de 30% mai mult ca orice alt preț.
  • Stocul este important.
  • Răspunde la întrebările din review-uri. 92% citesc review-urile și peste 80% cred în ele.

Elemente noi lansate în marketplace:

  • Seller developement pentru ajutarea vânzătorilor în primele 3 luni să facă vânzări, să înțeleagă indicatorii și ghidându-i să vândă mai mult.
  • Account health este o zonă care va monitoriza calitatea vânzătorilor, va monitoriza indicatorii și va ajuta vânzătorii să crească calitatea serviciilor și va suspenda pe cei care nu respectă standardele.
  • Suport pentru vânzători: support.marketplace@emag.ro

Mircea Căpățînă – CEO SmartBill

A prezentat soluția SmartBill eCommerce pe care va urma să o lanseze în toamnă, care va ușura managementul facturilor și încasărilor cât și colaborarea cu contabilitate. Soluția va avea plugin-uri gratuite pentru principalele platforme, va fi și pe mobil și va fi mai ieftină ca un ERP.

Soluția este dezvoltată pe baza experienței cu 700 de clienți SmartBill care au magazine online.

Discursul s-a încheiat cu reclama Apple.

Brian McBride – Asos

Am ajuns cu tehnologia și comențul online unde suntem acum datorită legii lui Moore și teoriei evoluției a lui Darwin. Companiile care nu s-au adaptat și nu au fost disruptive au avut de pierdut.

Prezentare Amazon Dash ca soluție disruptivă.

  • Cei care folosesc aplicațiile Asos petrec mai mult timp cu brandul și sunt mai loiali.
  • Noile generații vor petrece cel mai mult timp în aplicații.
  • În comerț online trebuie să-ți cunoști clienții, iar totul este despre DATE.
  • Succesul Asos este bazat și pe conținut de interacțiune și datorită experienței pe care o oferă pe re
  • elele sociale. Au 19.3 milioane fani pe Facebook, Instagram, Youtube și Snapchat și altele. Clienții care le sunt fani sunt mai loiali și cumpără mai mult.
  • Revista Asos are 400.000 de cititori, fiind cea mai citită revistă din UK.
  • Asos folosește endorsement-ul celebrităților care le sunt clienți pentru a-și crește notorietatea și vânzările.
  • Amazon Marketplace este o oportunitate bună pentru a vinde peste granițe.
  • 7 calități ale unui lider extraordinar conform John Adair: entuziasm, integritate, tărie, neînfricare, cordialitate, umil, încredere.

cele 7 calitati ale unui lider

  • Caracteristicile Amazon ca lider: au standarde înalte, au dreptate mereu, sunt critici cu ei înșiși, gândesc la nivel mare, angajează și dezvoltă pe cei mai buni oameni, dezvoltă și câștigă încrederea altora, au coloană vertebrală, își iau angajamente și nu le este frică să nu fie de acord cu alții, livrează rezultate.
  • Dacă vrei să fii un lider, fii un exemplu pentru alți.

Marcus Tandler – SEO will never die!

  • Combaterea știrilor false cu Knowledge-based Trust Score – Google
  • Google este mai atent la viteza de încărcare a site-ului. Se recomandă să folosiți PageSpeed Insights pentru verificarea site-ului.
  • Cei care folosesc refacerea site-urilor pe tehnologia AMP au văzut o creștere cu 20% a ratei de conversie.
  • Progressive Web Apps ar putea însemna dispariția magazinelor online de aplicații.
  • Mobile first index este următorul pas în evoluția Google, pentru că Google controlează 95% din căutările pe mobil la nivel mondial.
  • Google poate indexa link-urile din aplicații și prioritizează site-urile pe AMP.
  • Tehnologia JASON-LD structurează datele pentru Google.
  • Ce are nevoie un website mobil pentru a se indexa bine: viteză rapidă de încărcare, modul bun de afișare a site-ului, interacțiune a vizitatorilor cu site-ul.
  • Cloud first-indexing: Google Cloud Platform s-ar putea să devină locul obligatoriu pentru afaceri pentru a avea poziții bune în rezultatele la căutări.
  • 90% dintre datele din toată lumea au fost generate în ultimii 2 ani.
  • Google vrea să omoare link-urile, să aibă acces direct la date.

  • 70% dintre căutări vin de la boți, iar Google vrea să scape de ei.
  • Google Search Console este singura platformă de încredere pentru analiza rezultatelor. Folosiți funcția „fetch & render”.
  • Căutările vocale cresc și vor domina. În 2020 căutările vocale vor ajunge la 50% din totalul căutărilor.
  • Exemplu bun de site bine optimizat: bodybuilding.com. Răspunde foarte bine la întrebările din căutări.
  • Folosiți snippets și țintiți pentru poziția 0 în rezultatele la căutările.
  • Never chase updateds, but focus on the user!

Alex Dona – TimesNewRoman.ro

Alex Dona la GPEC Summit 2018

  • Construiește o relație personală cu clienții, pentru că astfel prețul nu va mai conta.
  • Aveți nevoie de curaj în comunicare.
  • Fiecare om este un influencer.
  • 1500 euro pentru advertoriale pe TNR.
  • Marketing înseamnă bun simț față de client.
  • Marketingul are 3 valențe: bani, muncă și timp. Cele mai mișto campanii la scală mai mică se bazează pe două din cele trei valențe.
  • Succesul Elon Musk: este atipic și se indetifică cu clienții lui.
  • Dincolo de SEO, advertoriale, reclame etc. cea mai bună modalitate să crești un brand este să ai o relație apropiată cu clienții cu care te poți vedea la bere și te bucuri să te vezi cu ei față în față.
  • Un brand trebuie să fie în Social Media doar atunci când își asumă o relație și o comunicare caldă.
  • Glumiți cu oamenii.

Richardo Tayar – A/B testing

  • Află ce este A/B testing.
  • Cum faci A/B testing: stabilește obiective, uită-te la date (Analytics, testări cu utilizatori, analiză de heatmaps etc.), înțelege cum datele se leagă de comportamente, stabilește o ipoteză, găsește soluții, testează, analizează rezultatele, îmbunătățește.
  • Realizează cercetări pentru a afla fricile, incertitudinile și îndoielile clienților.
  • Stabilește pe câți oameni trebuie să faci testările: Optimizely.com/sample-size-calculator
  • 3 tipuri de testări: A/B test, test multivariabil (MVT), test personalizat bazat pe cookie-uri.
  • Înstrumentele principale de testare: Google Optimize, Optimizely, Visual Website Optimizer, A/B Tasty, Qubit, Target, Wise Conversion, Maximizer, Convert.com, Omniconvert. Vezi o listă cu 53 de tool-uri pentru optimizarea conversiilor.

Aleyda Solis – SEO in a mobile first era

  • În 2016, aproape 60% dintre căutări se făceau de pe mobil (vezi articol).
  • Vezi bunele practici din partea Google pentru indexare Mobile First.
  • Testează-ți website-ul dacă este mobile-friendly.
  • Tipuri de website optimizate pentru mobil: website responsive, Dynamic Publishing, website independent și dedicat pentru mobil.
  • Recomandări din partea Google pentru optimizarea pentru mobil.
  • Recomandare pentru simularea website-ului pe diferite rezoluții: Chrome DevTools’ Device Mode.
  • Verifică dacă website-ul este optimizat pentru rezultatele pe mobil: Sitebulb și DeepCrawl.
  • Păstrați titlurile, hreflang, canonical tags și structured data pe mobil la fel cum apar și pe desktop.
  • Folosiți bannere pe mobil care nu acoperă tot ecranul.
  • 53% dintre vizitatorii unui site de mobil îl vor părăsi dacă se încarcă în mai mult de 3 secunde. Trebuie să ne optimizăm website-urile pentru încărcare rapidă pe mobil. De folosit funcționalitatea Lighthouse de la Chrome DevTools.
  • Folosire AMP pentru a crește viteza website-ului, dar nu trebuie să înlocuiască versiunea responsive a site-ului. Uite cum prioritizează Google website-urile cu AMP:

Google AMP in rezultate

  • Site care folosește bine AMP: Washington Post.
  • Folosește Google Search Console pentru a măsura diferit traficul venit din căutările organice de pe desktop față de cele de pe mobil.

Panel moderat de Horia Neagu: Mihai Pătrașcu (evoMAG), Miruna Mitu (Mobexpert), Raul Filip (Altex), Robert Berza (Fashiondays)

panel comert online GPEC Summit 2018

Primele 5 luni din 2018 vs. 2017

  • evoMAG – creștere cu 10-20%, dar pentru că se intră pe noi verticale, pentru că IT&C e piață saturată;
  • Mobexpert – creștere cu 40%;
  • Fashiondays cresc, dar se asigură că e una sănătoasă;
  • Altex – au creștere peste așteptări.

Care ar fi categoriile de produse unde ar fi loc pentru noi jucători?

  • Vehicule electrice (scutere, biciclete etc.);
  • evoMAG au avut eveniment offline pentru trotinete electrice;
  • Pe fashion mai este foarte mult loc în online (Robert Berza);
  • Mâncare;
  • Ritmul de creștere pe home & deco este foarte rapid. Bariere de intrare sunt: dimensiunile produselor și montajul lor.

Care sunt principalele surse de trafic?

  • Mobexpert: E-mail, PPC, Social Media, blogul (clienții pentru home & deco se inspiră din pozele de pe site-ul magazinului online). Noutatea este o componentă importantă în strategia de atragere clienți și loializarea lor. Dulapurile sunt în top 5 categorii.
  • Fashiondays: cea mai mare inspirație este în offline. Este important să fie mereu reînoit stocul. Aplicația este principalul canal de loializare.

Ce fac IT&C pentru loializarea și retenția clienților?

  • evoMAG au făcut departament de corporate cu accounts (20% din vânzări sunt B2B). Au și showroom care este foarte important. Încearcă să nu mai ofere discounturi pentru că nu le permite piața, dar își surprind clienții cu cadouri sau mici surprize.
  • La Altex se face loializarea prin oferirea ceea ce se promite: cea mai bună ofertă. Discountul face vânzare, dar nu loializează.
  • Completare Fashiondays: pentru loializare clienții sunt foarte fericiți când primesc un telefon.
  • Mobexpert au call-center.

Poziționare și noul logo Fashiondays

  • S-a făcut pentru acum au o abordare mai apropiată de clienți. Sunt mai calzi, mai îndrăzneți, mai jucăuși. Este o platformă mai flexibilă de comunicare.

De ce și-au închis Zoot – Cabinele de fericire?

  • Este important să existe un proces de retur și dacă poți să-l ajuți pe client prin alte modalități să suplinezi nevoia de încercare, vei câștiga mai mulți clienți.
  • S-a făcut colaborare cu Poșta Română. 10% din comenzi ajung acolo.
  • În câteva zile Fashiondays va avea prezență în showroom-urile eMAG.
  • Aplicație FitFinder ajută clienții să se inspire.
  • Se lucrează la Fast Refund. (proiect la început)

Returul produselor

  • Pentru Mobexpert rata de retur e foarte mică pentru că perioada de decizie este mare, iar clientul se documentează.
  • 3,5% retur pentru evoMAG. Invită clienții în showroom pentru a testa produsele.

Mobile vs. desktop

  • Pentru Mobexpert majoritatea traficului vine de pe mobile, dar conversiile se fac de pe desktop, fiindcă clienții au nevoie să vadă detaliile produselor.
  • Trafic 52% desktop pentru evoMAG.

Sfaturi pentru cine vrea să porneasă o afacere în comerț online

  • Din ziua 1 acționarul principal al afacerii voastre este Google.
  • Nu uitați că online-ul este un business. Trebuie făcute calculele.
  • Să fiți curioși privind tool-urile, citiți, învățați și experimentați, să nu vă mulțumiți cu ceea ce știți. Stay hungry.
  • Să fiți pasionați, să vă placă produsele, să vă placă interacțiunea cu clienții.
  • Să nu ieșiți din XLS câteva luni. Dacă iese bine acolo atunci începeți.
  • Căutați sfaturi de la cei cu experiență. La bere ies idei mai bune decât la conferință.
  • Învățați-vă fiecare produs (gama), fiți atenți la preț-preț-preț și servicii.
  • Dezvoltați de la început un Unique Selling Proposition.

Arpad Deak & Andrei Paraschiv (Emarsys & Fashion Days) – Marketing Automation

  • Abordarea Emarsys

Emarsys Overview approach

Funcționalități de marketing automation

  • Sent time optimisation – trimiterea mesajelor la timpul potrivit exact când abonații ar citi newsletterele. Prin testare și machine learning se află momentele potrivite pentru trimiterea mesajelor. Rata de deschidere a crescut cu 50% folosindu-se acest sistem.
  • Predict – recomandarea de produse. Sistemul colectează datele despre clienții din site și astfel determină care este cel mai bun produs pentru recomandare. Se folosesc diferite canale pentru recomandarea produselor: email, web, sms, social media.
  • Customer intelligence – înțelegerea clienților. Sistemul realizează un profil al clientului și oferă un scor pentru a-l încadra într-o tipologie de client. Acest sistem ajută și la identificarea afinității unui client pentru o categorie de produse.

Dragoș Stanca – The Frenemy Strategy

Piața de publicitate online din România este dominată de Google și Facebook:

Piata de publicitate online din Romania

Trenduri în publicitate online:

  • Automatizarea
  • Globalizarea
  • Big (Private) Data
  • Lipsa de viziune

Alte idei:

  • Data is the new oil: Facebook, Google și Elon Mush vor să dea internet la toată planeta (pentru colectare de date).
  • 1,7 secunde este durata de atenție a unui utilizator Facebook.
  • 29.2% dintre utilizatorii online din România folosesc adblock-ere.
  • Internetul este un medium, nu media.

  • Jucătorii globali au făcut să dispară competiția în spațiul de publicitate online. Facebook și Google sunt competitori, dar ei și colaborează pentru a împărți spații de reclamă.
  • BRAT poate oferi multe statistici și date despre clientul de magazine online: care este profilul clientului, câți clienți sunt în fiecare lună, top categorii de interes etc.
  • SATI DMP este o platformă de management a datelor, integrată cu sistemul de cercetare online SATI. Aceasta permite: profilarea și segmentarea utilizatorilor online pe diverse criterii, utilizarea segmentelor în tranzacționarea publicității online, optimizarea conținutului siteurilor și personalizarea acestuia pentru diverse categorii de utilizatori, realizarea de analize detaliate și segmentări.

Darren Elliot – Performance Advertising

  • Utilizatorii petrec timpul astfel: 22% social, 21% căutări, 20% conținut
  • The Taboola – motor de descoperire conținut de calitate la nivel global. Au și parteneri locali precum PRO TV, Realitatea Net.
  • 80% dintre consumatori consideră că reclama nativă oferă o experiență bună, nederanjată. Rata de click este de 2,8 mai mare ca cea a reclamelor, rata de engagement este de 29% mai mare în conținut premium.

Dacă vrei să încerci noi canale și modalități de promovare dincolode Facebook și Google, vezi cum funcționează reclama nativă prin Taboola.

Cu această prezentare s-a încheiat ziua a doua a GPeC Summit 2018 și acest LIVE Blogging. Sper că îți sunt utile informațiile din acest articol și să te ajute să-ți dezvolți business-ul. Dacă ai completări, sugestii sau recomandări, lasă un comentariu mai jos și trimite acest articol altor colegi sau colaboratori. Mult succes!

Călin Biriș este Senior Partner în cadrul agenției de marketing Loopaa Marcom și fondatorul Online Mastery, platforma de curs despre Marketing Online de la A la Z. Călin a susținut peste 100 de prezentări și workshop-uri pregătind pe Marketing Online mii de antreprenori și specialisti.
În trecut a fost director de marketing la doua dintre cele mai cunoscute branduri din online-ul Românesc: Trilulilu și Zonga. De asemenea, a condus timp de 4 ani asociația de tineri profesioniști în marketing și comunicare IAA YP Cluj. În 2015 a fost premiat de revista Forbes ca fiind unul dintre cei mai remarcabili 30 de tineri sub 30 de ani din România.

One Comment

Leave a Reply