Retrospectivă 2019: Marketing & Comerț Online

Retrospectiva 2019: Marketing & Comerț Online

Pe final de an este important să privești în urmă la noutățile de marketing & comerț online din 2019 ca să știi cum îți vor influența afacerea din punct de vedere al comunicării și vânzărilor online.

Evoluția platformelor online

Noutăți de la Facebook și Instagram

  • Începând cu anul acesta bugetul de Facebook ads se poate seta la nivel de campanie.
  • Au introdus șabloane noi pentru reclame video sau de tip Story.
  • Au introdus posibilitatea de a trimite lead-urile din reclamele de Facebook direct într-un CRM extern (precum Zoho, Salesforce, Mailchimp etc.).
  • Au lansat Dynamic Ads, un format de reclamă care permite folosirea concomitentă a mai multor titluri, descrieri și vizualuri în aceeași reclamă.
  • Acum se pot face audiențe personalizate pe baza activității contului de Instagram.
  • Acum se pot face postări programate pe Instagram din Creator Studio.
  • Nu se mai pot programa postările direct de pe pagină, administratorii și editorii fiind forțați să folosească Creator Studio sau secțiunea de Publishing Tools pentru a programa postări.
  • Au lansat Brand Collabos Manager, o platformă care permite companiilor să descopere și să colaboreze cu influenceri și să vadă în timp real rezultatele postărilor care includ mențiuni.
  • Companiile au acum posibilitatea să facă reclamă cu postările influencerilor de pe instagram prin opțiunea de Branded Content Ads.
  • Instagram a ascuns numărul de like-uri la postări.
  • Instagram a lansat propria aplicație de mesaje directe: Threads.
  • Acum se pot posta clipuri video în format landscape în IGTV.
  • Atât pentru Instagram cât și pentru Facebook, cuvintele de bază ale anului 2019 au fost #Safe & #Privacy.

Noutăți de la Google Ads

  • Au introdus Shopping Ads și în România.
  • Au introdus extensie de anunț de tipul „lead form extension”.
  • Au introdus reclame de tip responsive, unde Google selectează cele mai bune variante ale unei reclame în rezultatele la căutări pe baza mai multor titluri și descrieri pe care le oferi la realizarea reclamei.
  • Au înlocuit „poziția medie” a unei reclame cu două metrici noi.
  • Au introdus (în Beta) noul tip de relcame „Gallery ads” care permit imagini în anunțurile din rezultatele la căutări. Încă nu sunt disponibile în România.
  • Au introdus un nou tip de reclamă: YouTube Masthead.
  • Au îmbunătățit Keyword Planner-ul.
  • Au lansat relansat Google Ads Editor.

Noutăți de la Linkedin

  • Au introdus posibilitatea de a face evenimente.
  • Au introdus opțiunea de mesaje de grup.
  • Au introdus reacții extra față de simplul Like.
  • Au introdus posibilitatea de a publica PDF-uri și PPT-uri direct în feed.
  • Au introdus realizarea de LIVE-uri.
  • Au introdus posibilitatea de a face target-are prin Linkedin Ads în funcție de interese si de audiențe lookalike.
  • Designul și funcționalitățile paginillor de Linkedin și ale platformei de publicitate au fost îmbunătățite.

Noutăți de la YouTube

  • Au lansat YouTube Music și în România.
  • Au lansat un redesign al platformei pentru desktop și tablete pentru a facilita descoperirea mai ușoară de conținut.
  • Au introdus secțiunea youtube.com/fashion.
  • Au introdus noi modalități de monetizare a unui canal: membership, merch, Super Chat, Super Stickers.

Vedeta anului a fost aplicația de conținut video Tik Tok 

  • Tik Tok a fost cea mai downloadată aplicație din lume pe App Store, în prima parte a anului.
  • Dacă te uiți pe hashtag-ul #Romania poți vedea că majoritatea utilizatorilor sunt sub 30 ani
  • Delia are 264.000 de followers
  • Andra Gogan, una dintre cele mai populare românce pe Tik Tok, are peste 2,8 milioane de followers

Alte platforme relevante

Am ajuns la pragul de maturitate a pieței de comerț online?

Ținând cont că eMAG este cel mai mare marketplace online din România, putem să-l considerăm barometru pentru evoluția comerțului online de la noi din țară.

În 2019, de Black Friday, eMAG a avut vânzători record de 104 milioane euro, în creștere de la 96 milioane euro în 2018. Aceasta reprezintă o creștere de doar 8% în 2019 față de 2018. Comparativ, în 2018 față de 2017 creșterea vânzărilor a fost de 28%.  De asemenea, numărul vizitatorilor pe website în 2019 față de 2018 de Black Friday a fost cu doar 14% mai mare, ajungând la 10,8 milioane vizitatori.

Traficul de pe mobil de Black Friday a fost de 79%!

vanzari black friday emagȚinând cont de această evoluție, putem spune că ne apropiem de o maturizare a pieței de comerț online din România? Probabil doar eMAG și OLX au atins un prag superior de vânzări și vizitatori online. Pentru toți ceilalți, mai fiind loc de creștere.

Mai multe statistici despre Black Friday 2019 în România poți să citești pe ecompedia.

Investiții și achiziții

  • Frisbo, platforma românească de smart efulfillment, a primit o investiție de 1,2 milioane euro. (citește detalii)
  • Blugento, companie clujeană specializată în furnizarea de soluții de ecommerce bazate pe platforma Magento, a obținut o investiție de 1 milion de euro. (citește detalii)
  • SmartBill, program de gestiune și facturare, a fost cumpărat, pe jumătate, de norvegienii de la Visma. (citește detalii)
  • eMAG a fuzionat cu Extreme Digital, rivalul de pe piața din Ungaria. (citește detalii)
  • Platforma Mocapp.net a primit o investiție de peste 200.000 euro. (citește detalii)
  • Elefant și-a majorat capitalul cu aproximativ 1,7 milioane euro. (citește detalii)

Noutăți Online Mastery

  • Am continuat seria interviurilor video despre business, marketing & comerț online. (vezi playlistul)
  • Am întâlnit 2.830 de antreprenori și specialiști de marketing la cursurile gratuite Online Mastery din 2019.
  • Am introdus lecții noi dedicate despre Instagram.
  • Am actualizat lecțiile dedicate comunicării pe Facebook.
  • Am introdus evenimentele de certificare.
  • Am actualizat structura cursului pe 7 module. (vezi toate modulele)
  • Am actualizat instrumentele de planificare pentru 2020.

Statistici relevante despre piața de comerț online din România

  • Starea comerțului online în Europa (2018). (vezi cifrele)
    • Conform studiului, 27% dintre români fac cumpărături online.
  • Studiu Kantar/Google despre comportamentul cumpărătorilor online. (vezi cifrele)
    • Conform studiului, 55% dintre români compară prețurile înainte de achiziție, 47% se uită la recenzii și alte detalii, 71% folosesc motoarele de căutare pentru informare, iar 47% au urmărit conținut video pentru a afla mai multe detalii despre produsele cumpărate.
  • Raport european: românii cumpără puțin online, plătesc ramburs și preferă AliExpress. (vezi cifrele)
  • 100.000 de opinii ale cumpărătorilor online: românii vor comunicare constantă cu magazinul, ambalaj personalizat și recompense. (vezi detalii)
  • Rezultate pe 2018 a unora dintre principalii jucători din eCommerce-ul românesc. (vezi cifre)
  • Flanco: 1/3 dintre cumpărători se informează de pe mobil, în magazine. (vezi și alte cifre)
  • Sinteza semestrului 1 2019 (Ianuarie – Iunie) pentru YouTube România. (vezi statisticile)
  • Evoluția comerțului online din România în ultimii 5 ani (2014 – 2018). (vezi statisticile)

Tendințe

  • Atenție la GDPR + primele amenzi.
  • Din 24 aprilie, farmaciile pot vinde online medicamente fără rețetă.
  • Conținutul video devine tot mai important în decizia de achiziție de produse a consumatorului.
  • Podcast-urile încep să adune audiențe tot mai mari, iar jucătorii internaționali încep să facă pași mari înspre câștigare de cotă de piață din rândul „consumatorilor audio”.
  • Devin tot mai populare reclamele țintite pe audiențe lookalike, reclamele de tip Google Shopping Ads și Messenger ads.
  • Platformele online încep să se orienteze spre comunicare 1 la 1 sau în grupuri restrânse.
  • Exinderea vânzărilor la nivel internațional devine o opțiune tot mai atractivă și accesibilă.
  • Consumatorii încep să se obișnuiască cu plata de abonamente online pentru conținut exclusiv (muzică, filme, LIVE-uri, clipuri video etc.).
  • Apar tot mai multe magazine online care folosesc platformele SAAS (Blugento, Gomag, ContentSpeed etc.).
  • Sunt din ce în ce mai multe campanii cu influenceri.
  • Comunicarea și vânzarea online se face în primul rând pe mobil.
  • Cresc în continuare numărul plăților cu cardul și în rate.
  • Oare vom vedea curând Aliexpress și Amazon în România?

Bonus

Ce căutări s-au făcut la nivel global:

Care au fost cele mai populare clipuri pe YouTube în 2019

Mult succes în 2020!

sursa foto

3 Comments

Leave a Reply